Beatyfikacja Rodziny Ulmów

Wczesnym rankiem 9 września 2023. ponad sześćdziesięciu pielgrzymów wyruszyło wraz z księdzem proboszczem oraz organizatorem wyjazdu księdzem Krzysztofem na szlak sanktuariów i miejsc kultu religijnego Małopolski i Podkarpacia. Nasza podróż rozpoczęła się od zwiedzania świątyń w Lipnicy Murowanej, które są związane z osobą św. Szymona. Ten pobożny mnich i kaznodzieja wyróżniał się szczególną surowością obyczajów oraz czcią do Najświętszego Sakramentu i Matki Bożej. Szlak jego imienia prowadził po zakątkach Lipnicy. Przy trasie znajduje się słynny drewniany kościółek św. Leonarda, Sanktuarium Świętego Szymona, miejscowy kościół parafialny św. Andrzeja, lipnicki rynek z figurą św. Szymona. Z Lipnicy udaliśmy się do jednej z najstarszych świątyń w Małopolsce znajdującej w Tropiu nad Dunajcem. Miejsce to może poszczycić się kościołem prawie tak starym, jak dzieje polskiego chrześcijaństwa. Można tu znaleźć ślady pustelnika św. Świerada oraz jego ucznia św. Benedykta. Mogliśmy też podziwiać malownicze krajobrazy oraz zamek Tropsztyn nad brzegami Jeziora Czchowskiego. Z ziemi sądeckiej wyruszyliśmy do Tuchowa, gdzie w Bazylice Mniejszej Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny przed cudownym wizerunkiem Matki Bożej Tuchowskiej z XVI w. uczestniczyliśmy we Mszy Świętej. Na tuchowskim wzgórzu zobaczyliśmy największą w regionie ruchomą szopkę oraz Muzeum Misyjne, o które dbają redemptoryści. Kolejnym punktem naszej pielgrzymki było Sanktuarium Matki Bożej Saletyńskiej w Dębowcu zwane polskim La Salette. Tu modliliśmy się do Maryi Pojednawczyni grzeszników. Następnie udaliśmy się w dalszą podróż do Strachociny skąd pochodził patron Polski św. Andrzej Bobola – męczennik za wiarę. Wzgórze Bobolówka zamieszkiwała rodzina Bobolów w latach 1520- 1680. Tu w sierpniu 2023 r. zakończono budowę kaplicy poświęconej Pani i Królowej Polski. Wieczorem dotarliśmy na odpoczynek do Rzeszowa. Po posiłku zorganizowano spotkanie integracyjne, podczas którego obejrzeliśmy film dokumentalny „Ulmowie. Błogosławiona rodzina”, który przedstawił heroiczną postawę nowych błogosławionych.

W drugim dniu pielgrzymki wyruszyliśmy do wsi Markowa, położonej koło Łańcuta. Nadszedł ten niezwykły i oczekiwany dzień. Około godziny ósmej zajęliśmy drugi sektor znajdujący się blisko ołtarza. Czas do rozpoczęcia uroczystości wypełniły występy Diakonii Muzycznej. Msza Święta Beatyfikacyjna małżeństwa Wiktorii i Józefa Ulmów oraz ich siedmiorga dzieci rozpoczęła się o godz. 10:00. Po raz pierwszy w historii Kościoła wyniesiono na ołtarze całą rodzinę, w tym jedno nienarodzone dziecko. Wszyscy zostali zamordowani 24 marca 1944 r. przez Niemców za ratowanie Żydów. Ulmowie to świadkowie wiary i miłości. Wzorem Chrystusa ukrzyżowanego oddali życie za bliźnich. Wydarzenie to było szczególnie ważne dla Archidiecezji Przemyskiej, naszej Ojczyzny i Polaków.

Podziękowania za organizację dla ks. Krzysztofa Papierza i oraz ks. proboszcza Łukasza Krysmalskiego składają wdzięczni pielgrzymi.