IX Międzynarodowy Kongres Stowarzyszenia Maryi Wspomożycielki Wiernych w Fatimie

Módlcie się, módlcie się wiele, czyńcie ofiary za grzeszników, bo wiele dusz idzie na wieczne potępienie, nie mają bowiem nikogo, kto by się za nie ofiarował i modlił.

Wczesnym rankiem dnia 27sierpnia grupa pielgrzymów w liczbie 6 osób wraz z opiekunem Stowarzyszenia ADMA ks. Łukaszem Krysmalskim wyruszyła na szlak pielgrzymkowy. O godz. 6.00 rano spod Sanktuarium Matki Bożej Wspomożycielki Wiernych w Oświęcimiu, wyruszyliśmy na lotnisko Fryderyka Chopina w Warszawie, na którym było nam dane przeżyć piękne braterskie spotkanie z pozostałymi uczestnikami Kongresu z czterech Salezjańskich Inspektorii: krakowskiej, pilskiej warszawskiej i wrocławskiej. Cała grupa pielgrzymkowa liczyła 48 osób. Pani Sylwia Roszkowska-Skowrońska była naszym przewodnikiem.

Na lotnisku w Warszawie rutynowe działania odprawa bagażu. Lot spokojny, przyjemny. Po prawie 4 godzinach lotu dotarliśmy do Lizbony a następnie autokarem do Fatimy. Miejsce szczególne gdzie objawiła się Matka Boża trojgu dzieciom Łucji, Franciszkowi i Hiacyncie. Ten pierwszy dzień w Fatimie zakończyliśmy wspólnym odmówieniem Różańca w Kaplicy Objawień, i poruszającym nasze serca śpiewem Ave Maryja i ogromną ilością świec uniesionych ku niebu.

Kolejny dzień rozpoczęliśmy od przeżywania Eucharystii i napełnieni nowymi siłami duchowymi wyruszyliśmy do Zwiedzania pięknego miasta Porto. Po tym mieście pełnym urokliwych uliczek oprowadzała nas przewodniczka pani Monika, która wyjątkowo w ciekawy sposób pokazała nam ciekawe zabytki. Wyjątkowym przeżyciem było zwiedzanie wytwórni bardzo szlachetnego wina połączone z degustacja i zaprezentowanym przez panią Monikę tańcem. Dzień jak poprzedni kończył się nabożeństwem i procesją z figurą Matki Bożej Fatimskiej.

Następnego dnia zwiedzaliśmy Bazylikę Matki Bożej Różańcowej, która została zbudowana w miejscu, gdzie 13 maja 1917 roku troje pastuszków zobaczyło Matkę Boską nazwaną później Matką Boską Fatimską. W tej Bazylice są pochowani Łucja i Hiacynta z Franciszkiem. Zaraz naprzeciw MB Różańcowej mogliśmy zobaczyć Bazylikę Trójcy Przenajświętszej, która jest pod względem wielkości czwartym kościołem na świecie. Zobaczyliśmy Ołtarz Polowy, który może pomieścić ogromną ilość pielgrzymów. To co poruszyło nasze serca to odprawienie Drogi Krzyżowej. Wędrowaliśmy ścieżką w cieniu drzew oliwkowych, korkowych, po których zapewne chodzili Łucja, Hiacynta, Franciszek. Było nam dane zobaczyć miejsce gdzie ukazał się pastuszkom Anioł, którego prowadzenie spowodowało, że byli gotowi złożyć siebie w ofierze dla dobra ludzi. Zobaczyliśmy również miejsca, w których mieszkała Łucja, Franciszek i Hiacynta co pozwoliło nam wyobrazić sobie ich codzienność.

Kolejny piąty dzień pielgrzymki rozpoczęliśmy Msza św. I miłym akcentem było zaśpiewanie przez chór z Twardej Góry w języku polskim Ave Fatimo. Tego dnia również uczestniczyliśmy w Kongresie. Wysłuchaliśmy wygłoszonej konferencji, która wygłosił

rektor Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej. Przedstawił on historię związaną z tym miejscem, objawieniami oraz rozwój i postępowanie badawcze tych objawień. Opierał się na uznanych za wiarygodne materiałach. Z nich wynika, że Najświętsza Maria Panna prosiła o odmawianie różańca, pokutę i poświęcenie Rosji Jej Niepokalanemu Sercu a przede wszystkim, aby Bóg był bardziej kochany i znany. Prosiła też o nabożeństwo pierwszych sobót jako wynagrodzenie za grzechy ludzkości.

W kolejnym dniu zwiedzaliśmy małe urocze miasteczko Nazare położone wzdłuż przepięknego Srebrnego Wybrzeża Atlantyku znanego nie tylko z surfingu ale z najstarszego Sanktuarium Matki Bożej Karmiącej małego Jezusa umieszczona w głównym ołtarzu przytulająca ludzi potrzebujących jej wysłuchania. Kąpiel w Oceanie Atlantyckim niestety nie była możliwa ze względu na wysokie fale i niezbyt sprzyjająca pogodę do kąpieli. Dzień zakończył się różańcem i procesją.

Kolejny dzień upłynął na podsumowaniu tematów wszystkich spotkań gdzie sprawą najważniejszą dla każdego uczestnika jest czucie rzeczywistej obecności Maryi, że Ona Matka samego Boga jest wśród nas a Jej Niepokalane Serce bije dla całego ludu Bożego. Przed nami, uczestnikami tego Kongresu stoi niełatwe zadanie, nauczyć się zawierzenia Maryi, proszenia o Jej wstawiennictwo a przde wszystkim słuchania. Dzień zakończył się pożegnalnym Różańcem i procesją z figura Matki Bożej.

Przed wyjazdem z Fatimy uczestniczyliśmy w porannej mszy św. W kaplicy Objawień w języku polskim. Jeszcze raz spojrzenie na Matkę Bożą Fatimską i podziękowanie za wszystkie doświadczenia duchowe tego pielgrzymowania

W tym dniu wyruszyliśmy do Lizbony, która jest położona na siedmiu wzgórzach i zachwyca pięknymi widokami. Jest to miasto z burzliwą przeszłością pełna trudnych momentów takich jak trzęsienia ziemi, pożary, zarazy czy rewolucje. Pomimo to zachwyca perełkami architektury m.in. Kościół św Antoniego, wieżę Belem, Pomnik Odkrywców, słynny most Vasko da Gama, Kościół Najświętszej Maryi Panny czy Klasztor Heronimitów. Ciekawym przeżyciem było dotarcie na przylądek Cabo da Roca (najdalej wysunięty na Zachód Europy) gdzie dało się odczuć bardzo silny powiew wiatru. I tak dobiegliśmy do końca naszej pielgrzymki. Kończyliśmy ją cichą modlitwą w kaplicy na lotnisku warszawskim dziękczynieniem przed obliczem Boga Wszechmogącego za to że dał nam Matkę Maryję. Wróciliśmy do swoich domów również z bagażem osobistych przeżyć duchowych, w który znajduje się przeslanie Maryi by odmawiać różaniec i zapraszać Maryję do naszej zwykłej codzienności.