UCZYMY SIĘ MEDIÓW
5 października w Zespole Szkół Towarzystwa Salezjańskiego w Oświęcimiu odbyły się warsztaty telewizyjne, radiowe i prasowe pt. „Nowe Widnokręgi – zrozumieć media”, prowadzone przez wykładowców Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu oraz pracowników Radia Maryja i TV TRWAM. Zajęcia zostały podzielone na trzy bloki, z czego każdy z nich, koncentrował się na innym aspekcie medialnym; telewizji, radiu i prasie.
W dwóch pierwszych częściach uczestnicy poznali nieoficjalny charakter telewizji. Wzięli udział w tworzeniu różnego rodzaju programów “od kuchni”, a także odkryli tajemnice pracy i zabiegów stosowanych przez operatorów kamer i prezenterów. Czynności techniczne mają ogromny wpływ na odbiór finalnego materiału przez osoby znajdujące się po drugiej stronie ekranu. Obraz stanowi aż 70% przekazu, dlatego sposób operowania kamerą oraz odpowiedni kadr mają tak duże znaczenie. Wyświetlone zostały również filmiki pomagające nam lepiej zrozumieć znaczenie elementów manipulacji obrazem. Dźwięk oraz sposób wypowiedzi także są istotne podczas przekazu telewizyjnego (23%). Techniki manipulacji dźwiękiem pozwalają więc wywołać określone emocje u odbiorcy. Słuchacze dowiedzieli się m.in jak powstają dźwięki do reklam.
W kolejnej części wykładów zgromadzeni poznali funkcjonowanie radia. Transmisje radiowe nadawane są zwykle w częstotliwości 1 Hz. Na początku została przedstawiona krótka historia rejestrowania dźwięków. Potem przeprowadzono eksperyment z udziałem widowni. Zarejestrowano głos kilku ochotników, a następnie za pomocą specjalnych programów poddano je przeróbce. Jesteśmy w stanie dowolnie modyfikować głos, zmienić jego barwę,wysokość czy natężenie, wyciąć niektóre fragmenty, przez co w rezultacie możemy uzyskać całkowicie inną wypowiedź niż w oryginale. Takie programy wykorzystuje się także w muzyce, a techniki manipulacji głosem to często tajemnica pięknych głosów niektórych wokalistów.
Ostatnią częścią warsztatów była prasa – czyli treść. Najpierw uczestnicy poznali znaczenie takich pojęć jak: manipulacja, perswazja, opinia oraz informacja. Następnie dowiedzieli się jak napisać dobry tekst. Bardzo ważną kwestią jest to, aby był on łatwy w odbiorze, klarowny, przyjemnie się go czytało.
Obsługą medialną wydarzenia zajęli się uczestnicy wcieleni do tzw. Spec Grupy. Przeprowadzali wywiady z osobami obecnymi na sali, pytając o wrażenia dotyczące warsztatów, obsługiwali kamerę oraz prowadzili dokumentację spotkania. Na koniec Spec Grupa zaprezentowała efekty swojej pracy.
Aleksandra Czarnota Katarzyna Rostecka
Foto: Kinga Wojtas