Z wizytą w Hannoverze

W poniedziałek 18.09.2017 r. grupą ośmiu uczniów pod opieką ks. Mariana Skóry wyjechaliśmy do Niemiec, aby zrealizować drugą część wymiany z uczniami z Hannoveru. Po miłej i szybkiej podróży dotarliśmy na miejsce noclegowe CVJM Abbensen. Mieszkaliśmy w uroczym domku umiejscowionym w lasku. To właśnie na terenie tego ośrodka prowadziliśmy lekkie prace remontowe – tak jak w Oświęcimiu pracowaliśmy na placach zabaw.

Każdego wieczoru mieliśmy zapewnione atrakcje, m.in. wizytę na basenie i skoki do wody z pięciometrowej skoczni, mecz hokeja w Hannoverze, starcie Hannover 96 z FC Koln na ogromnej HDI Arenie oraz zwiedzanie miasta. Byliśmy również w miejskim ratuszu na spotkaniu z burmistrzem i mieliśmy okazję wyjechać na kopułę budynku, skąd rozciągała się piękna panorama.
W piątek byliśmy w obozie koncentracyjnym Bergen-Belsen. Choć wszystkie budynki zostały spalone, to ogromne zbiorowe mogiły skłaniają do refleksji. Nowoczesny budynek muzeum z multimedialnymi eksponatami pomaga zrozumieć cierpienie ludzi, którzy zginęli w czasie II wojny światowej. W sobotę pojechaliśmy na wycieczkę do Bremmen, gdzie mieliśmy sporo wolnego czasu na zwiedzanie. To miasto ma swój specyficzny klimat: zabytkowa starówka, wąskie uliczki, budynki z różnych epok ciekawie komponują się z nowoczesną architekturą.
W poniedziałek rano wyjechaliśmy razem z grupą niemiecką do Berlina. Szybką koleją miejską dotarliśmy pod słynną wieżę telewizyjną i dostaliśmy czas wolny na przechadzkę w grupach.

Drugiego dnia zwiedzaliśmy Bundestag z polską przewodniczką. Był to idealny moment na odwiedzenie parlamentu Niemieckiego, gdyż wtorek był drugim dniem po wyborach i ostatni raz można było zobaczyć takie ustawienie krzeseł na sali plenarnej. Mogliśmy wyjść na szczyt przeszklonej kopuły, z której światło pada wprost na salę, gdzie zwykle pracują posłowie. Ten zabieg architekta ma przypominać parlamentarzystom, że wszystko, co robią, jest widoczne dla obywateli. Następnie zjedliśmy pizzę i wyjechaliśmy na jeden z najwyższych budynków w Berlinie. Mieliśmy także okazję być w muzeum techniki, gdzie ks. Marian tłumaczył nam zasady działania wielu maszyn. Podobnie było w centrum nauki. Ksiądz Skóra wykazał się rozległą wiedzą fizyczną i pomógł nam zrozumieć znane nauce od lat zjawiska. Po obiedzie udaliśmy się na wycieczkę statkiem po rzece.

W czasie spaceru po Berlinie widzieliśmy instalację artystyczną w postaci nierównych betonowych bloków, które symbolizują Żydów zamordowanych w czasie II wojny światowej. Później udaliśmy się zobaczyć pozostałą część muru berlińskiego. Na koniec naszego pobytu w stolicy Niemiec opiekunowie przygotowali dla nas niespodziankę i zabrali nas na pokaz światła, który odbył się na brzegu rzeki. Na ścianę jednego z budynków parlamentarnych wyświetlane były materiały filmowe przedstawiające historię Niemiec od pierwszej wojny światowej po rok 2017. Było to bardzo ciekawe wydarzenie pokazujące, jakim złym czasem jest wojna.
Do domów wróciliśmy z bagażem ciekawych doświadczeń. Dziękujemy naszym gospodarzom za ciepłe przyjęcie, a opiekunom za towarzyszenie nam i możliwość uczestniczenia w wymianie.